Slecht nieuws voor wie graag iemand spreekt
We leven in een tijdperk waarin persoonlijk contact steeds schaarser wordt. In het verleden was het al zo dat je bij contact een brief aan iemand schreef of een telefoontje pleegde. Je kon direct zaken regelen en wanneer de posterijen een beetje meewerkten had je binnen een week of twee een pasklaar antwoord in huis. We hoeven je niet te vertellen dat dit de afgelopen jaren behoorlijk aan het veranderen is. We leven nu in een digitaal tijdperk. Dat houdt eigenlijk in dat jij niet meer tegen een persoon praat wanneer je wat wil vragen maar tegen een computer. Je zal het zelf moeten uitzoeken wanneer je bedrijven moet geloven. Zij hebben geïnvesteerd in een mooie website waar allerlei zelfhulp gedeeltes op staan. Jij mag zelf je zaken gaan regelen wanneer je iets gedaan wil hebben. De telefonistes zijn ontslagen en ook het callcenter is gesloten. Met een beetje geluk is er nog een callcenter maar is dit gevestigd in een lage lonen land. Spreek jij graag iemand bij een bedrijf, dan heb je dus pech.
Vliegen voor digibeten
Een bedrijfssector waar flink is bezuinigd op de onkosten om de tarieven zo laag mogelijk te houden is de luchtvaartsector. Vliegmaatschappijen, en dan vooral budgetmaatschappijen, hebben flink lopen schrappen in hun personeelsbestand. Wil jij iets regelen bij hun voor je vliegreis, dan zal je dit online moeten doen. Voor de meesten van ons zal dit geen enkel probleem zijn, maar wanneer jij een digibeet bent wordt het gelijk een stuk problematischer. Vliegen is in dat geval iets wat lastig te regelen valt. Wil jij een reis boeken, dan zal je dat online moeten doen. Wil je een reis laten boeken, dan ben je aangewezen op een reisbureau. Doordat er steeds minder klanten komen bij een reisbureau wordt het tarief wat jij moet betalen steeds wat hoger. Je betaalt honderden euro’s voor dat kleine stukje service van de medewerker van het reisbureau. Jouw gebrek aan kennis over het internet is dan ook een kostbare zaak.
Is telefonisch contact dan uitgesloten
Heb je het bovenstaande gelezen, dan snap je gelijk dat telefonisch contact nagenoeg onmogelijk is geworden. Wil jij vliegen met de grootste budgetmaatschappij, Ryanair, dan zal je echt moeite moeten doen om ze te kunnen bellen. Ryanair bellen is alleen nog mogelijk wanneer je bepaalde services moet regelen die echt het handigste telefonisch kunnen worden besproken. Het is geen toeval dat dit juist de zaken zijn die moeten worden geregeld door reizigers die ofwel op oudere leeftijd zijn of een beperking hebben. Voor hun is er een telefoonnummer beschikbaar waar ze zaken kunnen regelen. De klantvriendelijkheid van telefonisch contact is er dus nog wel, maar alleen wanneer het echt niet anders kan.